Op naar het zuiden

29 oktober 2015 - León, Nicaragua

Na een lange busreis kwam ik aan in Leon, een koloniale stad vlakbij de kust. Na hier een dagje te hebben rondgewandeld besloot ik naar Las Penitas te gaan. Hier vond ik een hostel op het strand dat bekend staat om het redden van schildpadeieren. Ze kopen eieren van stropers en laten die op een stuk strand bij het hostel uitkomen. Als ze uitkomen mogen de gasten die op dat moment in het hostel zijn ze mee vrijlaten. Helaas waren er geen eieren uitgekomen toen ik daar was, dus heb ik geen kleine schildpadjes gezien. Wel een volwassen schildpad die eieren ging leggen en een baby wasbeertje.

Ik ben er dan ook maar anderhalve dag geweest want ik wilde graag de El Hoyo hike doen en deze is maar 1x per week. Het is een hike van 2 dagen naar de vulkaan El Hoyo en naar het meer Asososca. En dat allemaal met zo'n 15 kilo op je rug. Ja want natuurlijk moest er een tent, slaapzak, matje, eten en 8 liter water per persoon mee. Het eerste uur moesten we best steil bergop, dat was wel even pittig, maar de rest van de hike was goed te doen. En hoe vaak krijg je nu de kans om te kamperen op een vulkaan? Het uitzicht is dan ook geweldig!
We hadden ook echt een superleuke groep waarmee ik op zondagavond in de kroeg de hike goed heb afgesloten. Ook heb ik die avond meteen nog ff een local ingemaakt met tafelvoetbal...50-28 voor mij. Tja en dan had ie nog een paar goals van mij afgekeurd en bij hem bijgeteld. Nee daar zijn ze hier niet echt goed in.as

Was ik toch bijna vergeten te vertellen....voor de hike begon kon je nog vulcanoboarden van de jongste vulkaan van Nicaragua, de Cerro Negro. Chris, een jongen uit onze groep kon goed snowboarden dus die had om een snowboard gevraagd. Echt apart om een keer te doen! Zo anders dan in de woestijn in Peru of gewoon in de sneeuw!

De volgende dag besloot ik na een relaxed ochtendje de bus te pakken naar Masaya. Hier ben ik naar het het meer Apoyo geweest. Echt superhelder blauw water! En ik was de enige daar samen met mijn gids dan, maar die kon niet zwemmen. 's Avonds ben ik naar de vulkaan Masaya gegaan, de enige echte actieve nog hier zo ongeveer denk ik. Op de weg ernaar toe kwamen we een vogel tegen die echt stokstijf bleef zitten. Erg apart! Ook zijn we nog gestopt voor een boa constrictor die op de weg lag, maar toen we uit wilden stappen om een foto te maken schoot ie de berm in. Dus helaas heb ik alleen maar de kop op foto kunnen zetten. De vulkaan zelf leek, toen het nog licht was, niet meer dan een krater waar flink wat rook uitkwam. Maar toen het eenmaal donker was kon je de lava zien. Echt heel speciaal!

Op dit moment ben ik in Granada. Wat ik hier allemaal weer ga zien en beleven dat lezen jullie de volgende keer.

1. Ivonne Beekmans:
    Hé Marjan,
    wauw! Dat klinkt als echt vakantie met een mooie tocht en uitzichten die we hier niet tegenkomen. Volgens mij maak jij ze daar met elke sport in. Hier is alles goed, lekker nazomerweertje, prima vol te houden in de herfstvakantie.
    Veel plezier nog!!!
    Groetjes Ivonne
  2. Annika:
    29 oktober 2015
    Weer een mooi verhaald en leuke dingen gedaan.nog spierpijn gehad van de zware tocht?en wat een luxe een prive gids☺️
    Ben benieuwd naar de foto's ervan

Geniet er nog lekker van
    Liefs
  4. Corrie leermakers:
    30 oktober 2015
    Hoi Marjan wat een vakantie en mooie plaatjes jammer dat je geen kleine schildpadjes lijkt me wel leuk Marjan krijg jij geen spierpijn van dat klimmen wel gaaf zo bivakkeren bij een vulkaan wel spannend ik vind het leuk om jou reisjes te volgen en te lezen wat je allemaal beleefd groetjes corrie
  5. Henny Oosterbosch:
    31 oktober 2015
    Ik heb net je verhalen pas gelezen.
    Het is in 1 woord geweldig.
    Geniet er nog maar even van
  6. Pap en mam:
    1 november 2015
    Hoi Marjan
    Het lijkt wel of jij alleen maar aardige mensen ontmoet. Zeker die familie uit Wiwili.
    2 Dagen met een leuke groep optrekken maakt het al minder zwaar denk ik.
    Geniet nog maar want je bent alweer met de 2de helft bezig.
    gr. pap en mam
  7. Loes:
    4 november 2015
    Klinkt erg goed allemaal!!! Geniet er nog lekker van!!!
    Groetjes Loes