Rio Claro en Guatape

16 november 2014 - Guatapé, Colombia

Vanuit Medellin heb ik de bus gepakt naar Rio Claro, of eigenlijk naar het dorpje Duradal wat er langs ligt. Want Rio Claro is een natuurreservaat en de naam zegt het al...Met een rivier zo helder als je nog nooit hebt gezien. Alleen ik heb hem nog steeds niet gezien... De nacht voordat ik daar aankwam had het heel veel geregend en het water was dus alles behalve helder helaas. Maar dat mocht de pret niet drukken voor alle activiteiten die je daar kunt doen zoals klimmen, 80m hoog, 150m in totaal. En caving echt helemaal super daar! Een kleine 500m door een grot met water en natuurlijke glijbanen banjeren. Maar ook de natuur van het reservaat was erg mooi. De rivier heeft marmeren beddingen en als het water helder was geweest scheen ook in de rivier vooral marmer te zijn in plaats van steen.
In Duradal zelf was de hacienda Napolis van Pablo Escobar. Veel origineels is er niet meer aan want ze hebben er één groot themapark van gemaakt. Maar de nijlpaarden die er nog zijn, zijn nog van Escobars tijd. Want bij het ontruimen van de hacienda waren dat de gevaarlijke dieren die niemand wilde hebben en dachten ze dat die vanzelf wel zouden sterven. Alleen in plaats van dood te gaan zijn de nijlpaarden vermeerderd van 2 naar een hele groep.

Na een paar dagen ben ik weer in de bus gestapt, nu naar Guatapé, een kleurrijk dorpje. Echt alles is hier geschilderd. Guatapé staat ook bekend om de 200m hoge rots Piedre de Penol die je op kunt door 659 treden te beklimmen. Echt een mooi uitzicht heb je van de top. De rots is dan ook omgeven door water. Dus mooi om ook een paar uurtjes te kayakken daar. Toevallig is dit weekend ook een feestweekend hier, dus straten vol met mensen uit Medellin die hier het weekend komen doorbrengen. Dat betekende dus ook dat de kroegen gezellig druk waren.
De volgende dag dus ff rustig aan, maar wat is er beter om goed wakker te worden dan van een brug af te spingen lekker de rivier in met als beloning een lekkere wafel met ijs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corrie leermakers:
    22 november 2014
    Hoi Marjan wat ben je toch een waaghals om zo maar van zo,n rots te springen wel koel heb je nu wel het helderen water gezien maak er maar mooie foto,s er van groetjes corrie