Choco gebied aan de Caribische kust

23 november 2014 - Capurganá, Colombia

In de bus van Guatape naar Medellin kwam ik langs een Colombiaan te zitten. Toen hij hoorde dat ik van plan was naar Capurgana te gaan, zei hij dat het een aanrader was om even te stoppen bij San Francisco, een klein dorpje dat je passeert als je naar Capurgana gaat. Dus uiteindelijk besloot ik dat te doen.
Ik was de enige toerist daar en het is ook niet meer dan wat huisjes langs de kust met geimproviseerde wegen. Aangezien mijn hostelower Nacho toch niet veel te doen had werd hij ook mijn persoonlijke gids. We zijn de jungle ingeweest naar een reservaat en ik heb paard gereden op het strand en door het bos. Alleen Nacho was niet zo goed op zijn muilezel, dus hebben we halverwege gewisseld. En tot mijn verbazing was ik de muilezel wel de baas, hoe koppig hij ook was....
Toen ik de boot verder wilde pakken naar Capurgana bleek er geen netwerk te zijn en konden ze dus niet bellen dat de boot hier moest stoppen. Dus dan maar op de ouderwetse manier en op de pier gaan staan zwaaien met mijn pet. Helaas zagen de 2 boten die langs kwamen het niet, dus heb ik hier ook nog een dagje met een stel ouwe mannen in wat hangmatten gehangen en doen wat ze hier de hele dag doen....luieren! Ook wel lekker, maar de volgende dag was ik toch blij dat ik hoorde dat de leraren van het dorpje met de boot naar Capurgana gingen en ik mee kon. Alleen hadden we echt 100m voor de kust van Capurgana geen benzine meer, en dat terwijl we in het dorpje daarvoor nog waren aangemeerd om bij te tanken. Maar benzine is hier duur dus liever net genoeg dan teveel, of in ons geval net niet genoeg ;) Gelukkig wilde een andere boot ons na veel gelach en verwijt wel een stukje slepen.

Capurgana is een dorpje met echte straten en een supermooi koraalrif had ik gehoord. Dus nog een keertje duiken dan maar. En het is hier beter dan in de Providencia! Supermooi koraal inderdaad, veel vissen natuurlijk, maar helaas hield mijn camera ermee op op het moment dat het koraal mooier en de vissen groter werden....Maar gelukkig heb ik de scorpioenvis nog wel op de kiek.
Ook kwam de politie nog langs in het hostel om te vragen of we even wilden luisteren naar uitleg over een poster die ze op wilden hangen. Het ging over sextoerisme, Colombia is een mooi land voor toeristen, maar voor de kinderen is het minder....zo begon het....echt een vreemde ervaring.

Vanaf Capurgana kun je via een pad in de jungle naar Sapzurro lopen, een dorpje verderop. In Sapzurro is een trap en bovenaan de trap is de grens met Panama. En ik had gehoord dat het strand La Miel daar supermooi was, dus ik ben ook nog even een dagje naar Panama gegaan om daar te genieten van mijn laatste dag strand. En ja helderblauwe zee, wit strand, Coco Loco's....wat wil je nog meer?

1. Corrie leermakers:
    26 november 2014
    Mooi mooi dit is zeker je laatste ontdekking want je komt toch weer naar huis en je hebt weer heel veel gezien ik wens je nog fijne dagen toe groetjes actrice
  2. Yvon:
    Hey,
    Wat een heerlijke, mooie reis heb je er weer bijna op zitten! Geniet nog van de laatste momenten daar, dan kun je hier de kou weer in ;).
    Liefs Yvon
  3. Ivonne Beekmans:
    26 november 2014
    Héeeeeeeeeeeeeeeeeeee! Wat ben je toch weer lekker afwisselend bezig zeg... ohoh, klinkt allemaal wel heel relaxed van wie dan leeft wie dan zorgt. Geniet er nog even van! Echt hele mooie foto's. Zeker ook van het duiken en de gave witte stranden, wij zijn jaloers!
    Groetjes!! Oja, mijn verjaardag stel ik toch nog even uit, hoop dan een datum te prikken waarop we allevier met de mannen erbij kunnen.
  4. Emiel:
    26 november 2014
    Supertoffe verhalen en foto's Marjan! Wat dat betreft jammer dat je terug komt ;)
    Leuk dat je je paardenfluisteraarskills weer hebt in kunnen zetten! Tot snel en een goede verdere reis.
  5. Martijn, Lian en Niek:
    28 november 2014
    Hey wat een ervaringen allemaal en ondertussen weer heel wat contacten en faceboekvrienden erbij zo te lezen .
    Het zit er weer bijna op ondertussen, ik ben ook wel blij als je weer veilig op Nederlandse bodem staat. Als het goed is weten we dan al of je een neefje of nichtje erbij krijgt. Tot zondag.
    Groetjes fam vd Put
  6. Tante Sjaan:
    28 november 2014
    Heej Marjan

Weer een hele mooie vakantie, waar je veel gezien en meegemaakt hebt. We wensen je een goede reis terug. Groetjes
  7. Ivonne Beekmans:
    29 november 2014