Medellin, El Valle en weer terug naar Medellin

2 november 2014 - Medellín, Colombia

Het is een tijdje geleden dat ik wat van me liet horen, maar het is hier allemaal zo leuk! Na een busreis met een klapband en weer een file kwam ik dan eindelijk aan in Medellin. Na een avondje gezellig een drankje te hebben gedaan met wat hostelgenoten besloot ik de volgende dag naar Arvi Park te gaan. Dit is een park met een bos en een meer op een berg aan de rand van Medellin. Cameron, een Australier wilde wel mee. Eenmaal in het park wilde we door het bos naar het meer hiken, maar volgens de mensen van het park was dat niet mogelijk. Dat wilden we met eigen ogen zien. Dus wij een pad ingeslagen dat het bos inging en na wat kleinere zijpaadjes in te zijn geslagen die op niets uitliepen, hadden we uiteindelijk geluk en vonden we een pad dat wat beter was. Na wat zoeken en logisch denken kwamen we dan eindelijk bij het meer uit. Alleen was er 1 probleem....de rivier die door het bos liep lag tussen ons en de kant in waar we moesten zijn. En aangezien er geen brug was besloten we maar in de rivier te springen en naar de overkant te zwemmen. Daar was een colombiaans koppel net bezig met een romantische picknick en ze vonden ons zo "loco" dat ze ons hun laatste wijn aanboden. Een beter eind van zo'n hike konden we niet bedenken.

Een dag later vloog ik naar het Choco gebied, naar het dorpje El Valle aan de Grote Oceaan. Hier hoopte ik nog wat walvissen te kunnen spotten, want normaal trekken ze in oktober naar het zuiden. En ook al was het al eind oktober ik heb ze gezien en hoe! Het was een vrouwtje met een baby en ze maakten er een hele show van, salto's en met hun staart op het water slaan en zelfs een keer langs de boot boven water komen. Echt geweldig!
Ook heb ik nog een schildpad gezien 's nachts op het strand toen ik van het dorp terug liep naar het hostel. Ja want mijn hostel was aan het eind van het strand, echt perfect, want je liep het hostel uit en meteen de zee in om te surfen. En dat 5 dagen lang! Ik ben nog niet super goed, maar ik kan op een plank staan. Verder was het lekker relaxen.
De een na laatste dag daar besloot ik dat ik toch wel wat van de jungle wilde zien die meteen aan het strand grensde. Dus besloot ik om samen met een Belg een waterval te zoeken waar we van gehoord hadden. Ook mijn maatje van deze week, een superlieve hond, ging mee. Eerst een stuk over het strand, dan wat rotsen over klimmen om uiteindelijk een pad in te slaan wat de jungle inliep. Na een uurtje lopen en klimmen in de jungle en na veel watervallen daar gehoord, maar niks gezien te hebben besloten we om nog zo'n 100 meter te lopen en als het dan niet beter werd maar weer terug te gaan. En toevallig in die100m werd het geluid van een waterval toch wel heel sterk. Na nog wat glijden en een steile afdaling hadden we dan eindelijk een waterval gevonden. Gelukkig konden we daar ook zwemmen, was wel even lekker. We besloten om niet via het pad terug te gaan maar om de rivier te volgen. Dus klimmen en afdalen wat we tegen komen, juist canyoning, een van mijn favoriete dingen in het buitenland. Na zo'n 4 watervallen te  zijn afgedaald en door heel wat water te hebben gebanjerd kwamen we uit bij de waterval die we eigenlijk zochten...zo'n 2 minuten lopen van het strand af en zo'n 50 meter verder dan het pad waar we de jungle in zijn gegaan...maar als we meteen hadden gevonden hadden we wel een ontzettend leuke hike gemist.
We hadden alleen nog 1 uitdaging te gaan...het tij kwam op en we moesten nog wat stukken rots oversteken op het strand die bij hoogtij onder water stonden. Uiteindelijk hebben we 1 stuk echt moeten zwemmen, proberen onze camera's droog te houden en het juiste moment uit te kiezen om het stuk over te steken zodat de golven die in het baaitje sloegen niet te sterk waren. Daar kwam toch wel van pas dat ik vanwege het surfen wist hoe de golven zich gedroegen. Maar niks aan de hand, de camera's en wij hebben het overleefd ;)

Na een erg leuke en eigenlijk te korte week zoals altijd, ben ik weer naar Medellin gevlogen. Na nog wat sightseeing en met gezellige mensen te hebben uitgehangen was het de volgende dag alweer tijd voor Halloween. Echt de mensen hier geven flink wat geld uit aan hun kostuums. Ik ben samen met Stephanie, een Amerikaanse, wat goedkope kleren gaan shoppen. Na heel wat outfits bedacht te hebben besloten we als hippie te gaan. In ons hostel begon de avond met karaoke, daarna zijn we op stap gegaan in El Poblao, het uitgaansgebied van Medellin. Erg gezellig was het! En het mooie was dat mensen ons aan het eind van de avond bedankten omdat wij schijnbaar hun avond zo gezellig hadden gemaakt. Dat is weer eens wat anders.
De volgende dag zijn we met een paar man naar een voetbal wedstrijd gegaan van het team van Medellin. Echt gaaf die sfeer hier! Helaas eindigde het in gelijk spel.
Vandaag ben ik naar een festival geweest waar vooral metal en rock op het ene podium was en blues op het andere. Morgen ga ik weer, lekker dansen op ska, punk, reggae en rock. Je moet ze eens zien hier hoe gek ze worden op metal....(check out the video) bij ons blijft het bij duwen in de pit, maar hier is het schoppen en slaan, maar iedereen lijkt het prima te vinden...zelfs toen er 1 werd afgevoerd....

Dinsdag is het plan om naar Guatape te gaan en een paar dagen later wil ik naar San Andres en de Providencia vliegen, 2 eilandjes in de Caribische zee. Lekker duiken en hopelijk weer surfen. Wat ik daar allemaal weer gezien heb lezen jullie de volgende keer.

1. Loes:
    3 november 2014
    He Marjan,
    Fijn weer van je te horen. Ik begon me toch een beetje zorgen te maken, dat het zo lang duurde voor we weer van je hoorden.
    Nu ik het verhaal lees snap ik dat het even duurde. Wat een gave dingen maak je mee zeg!!!
    Geniet er nog lekker van!

Groetjes Loes
  2. Ralph:
    4 november 2014
    Heeejjj Marjan,

Super mooie foto's joh! En leuke ervaringen. .. Ben benieuwd hoe de rest van de reis verloopt.
  3. Pap en mam:
    4 november 2014
    Hele mooie foto's Marjan.Die foto's van de lucht zou een mooie schilderij zijn.
    Maak het niet al te spannend met al die uitdagingen.

Groetjes mam en pap
  4. Corrie leermakers:
    6 november 2014
    Hoi Marjanneke leuk weer iets van je te horen je hebt weer veel gezien en mee gemaakt ik zou jou niet nadoen maar jij bent nog jong en geniet er maar van heb je een nieuwe telefoon want die van jou was gestolen las ik op face boek marjan nog hele mooie dagen en tot weder horen groetjes corrie
  5. Riavankollenburg:
    7 november 2014
    Marjan wel een beetje voorzichtig we willen je wel terug zien in beers fijne vakantie nog gr ria en wil
  6. Corrie leermakers:
    8 november 2014
    Hoi Marjan ik dacht even een berichtje sturen zomaar groetjes corrie
  7. Ivonne Beekmans:
    8 november 2014
    Hé Marjan! Tjonge, dit keer zat er wel heel lang tussen je ene en je andere verhaal. En dan ook nog horen dat je telefoon gestolen is, dat zijn geen grappen hoor!! Gelukkig heb je weer een mooi verhaal geschreven. Mijn reactie is ook aan de late kant, omdat we een midweek weg zijn geweest. Jawel op avontuur in Port Zélande. net iets minder uitdagingen dan bij jou, maar ook erg leuk en gezellig. Volgens mij ben je volop aan het genieten van het vrije vakantieleventje daar. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's, want die zijn ook wel echt heel mooi!!
    Groetjes van Jens, Guusje, Sander en mij!
  8. Ivonne Beekmans:
    8 november 2014
    O ja en Guusje keek gisteren nog in d'r fotoalbum en daar stond jij ook in en toen vroeg ze: "mama, is Marjan nu nog op vakantie?" Dus ik zei: "ja, Marjan is nog STEEDS op vakantie....." :):)