De jungle, het strand en weer naar huis....

20 november 2015 - Managua, Nicaragua

De boottocht naar El Castillo was erg mooi, maar na zo'n 3 uur zitten op een harde bank in een overvolle boot vond ik het toch wel genoeg en was ik blij dat we er waren. Jammer genoeg regende het heel die middag. Maar de volgende dag werd ik tijdens het ontbijt uitgenodigd om mee te gaan vissen in de rivier. In een half uurtje 4 vissen, niet echt een vetpot, dus besloten we om weer terug te gaan.
El Castillo staat vooral bekend om zijn Spaanse fort die daar ooit is gebouwd om piraten tegen te houden. Dit was zeker wel een bezoekje waard, al was het alleen maar om het uitzicht! Daarna heb ik nog het plaatselijke chocoladefabriekje bezocht. En wat hun zeggen wat melkchocolade was, was voor mij echt chocola van 80% cacao of zo. Ik heb maar niet gevraagd of ik hun pure chocola mocht proberen.
's Middags werd ik door de vissers van vanmorgen uitgenodigd om mee te gaan voor een tocht over de rivier. Een gratis jungletour sla ik natuurlijk niet af! We hebben apen en veel verschillende vogels gezien en ook nog een basilisk. Daarna zijn we nog naar een kleine finca gegaan en heb ik nog wat cana (soort van suikerriet) geoogst met een machete. Toch best scherp zo'n ding. Na al dat harde werk was het tijd voor een duik in de rivier om daarna weer terug te gaan naar El Castillo. Hier hebben we de dag afgesloten met een fles rum in de local bar.
De dag daarna heb ik nog een wandeltocht in de jungle gemaakt van natuurreservaat Biologica Indio Maiz met een stel andere Nederlanders. Een erg mooie hike, maar afgezien van wat giftige kikkers en een stel boze apen hebben we niet veel dieren gezien. Na nog een stukje kayakken was het ook vandaag weer tijd om voor een lekkere duik in de rivier.

Na de jungle was ik wel toe aan een beetje luieren in de zon. Na zo'n 13 uur reizen kwam ik dan aan in de Pearl Lagoon. Hier ben ik de volgende dag bij toeval meteen meegegaan naar Pearl Keys met 3 Duitse meiden. Dit zijn 12 eilandjes ruim een uurtje varen van de kust van Pearl Lagoon af. Helaas was het nogal bewolkt en begon het uiteindelijk nog een beetje te regenen. Dan is zo'n tropisch eiland toch minder tropisch...Omdat het weer allemaal niet zo super was hier, besloot ik de volgende dag de luxe toerist uit te hangen en een prive pancha te regelen van Pearl Lagoon naar Little Corn Island. In de morgen wilde ik nog even een wandeling maken door Pearl Lagoon zelf, maar het regende zoveel dat ik eigenlijk gewoon lekker heb uitgeslapen. Toen de boot vertrok was het gelukkig droog, maar halverwege kwamen we in een tropische storm terecht in de open zee. Gelukkig was het visserseiland in de buurt en hebben we daar kunnen schuilen. Hier hadden de vissers net schildpadden gevangen en die waren ze nu net aan het klaarmaken om te vervoeren. Echt zielig en helemaal niks voor mij om dit te zien. Ook waren ze net een schildpadden vlees aan het klaarmaken om te eten. En ik mocht wel even proeven. Mmmm toch wel nieuwsgierig. En het is erg lekker vlees, maar als het schild nog voor je neus ligt heeft het toch wel een bijsmaakje en dus heb ik 2 happen op en toen vriendelijk bedankt.
Uiteindelijk moesten we toch weer de boot in, want we moesten voor het donker terug zijn in de Pearl Lagoon. Ja om in dit weer verder te gaan was te gevaarlijk. Dus in de stromende regen over de hoge golven gingen we weer op pad. Zo'n 2 tot 3 uur later waren we dan eindelijk weer terug. Dat was wel even een avontuurtje.

Omdat ik toch echt naar de Corn Islands wilde ben ik de volgende dag maar via de normale weg gegaan; met de pancha naar Bluefields en dan met het vliegtuig naar Big Corn Island om daarna weer de pancha te pakken naar Little Corn Island. Ook hier had het flink geregend, maar in de dagen dat ik hier was is er alleen af en toe een buitje gevallen en gisteren heeft het de hele ochtend geregend. Maar dat was wel even goed, want dan kon ik rustig al die rum er even uitslapen. Maar naast een goeie bar kun je hier ook erg mooi snorkelen. Ik ben 2x geweest omdat het zo mooi was en het duiken zonder certificaat niet veel meerwaarde heeft hier vergeleken bij het snorkelen. We hebben veel zusterhaaien gezien, wat pijlstaartroggen en een adelaarsrog. Ook hebben we kreeften gezien en natuurlijk heel veel vissen en mooi koraal. Verder was het hier vooral relaxen en genieten van dit mooie eiland om zo deze geweldige vakantie af te sluiten.

Morgenvroeg vlieg ik namelijk alweer naar huis. En ik heb gehoord dat het daar best koud is, dus dat word weer even wennen....

1. Pap en mam:
    21 november 2015
    Hoi Marjan
    Wat heb je de laatste week nog veel gedaan en veel water gezien en gevoeld.
    En dan die haaien, ziet er spannend uit.
    Als je dit leest ben je op weg naar huis denk.
    Tot morgen.
    Groetjes pap en mam
  2. Corrie leermakers:
    22 november 2015
    Hoi Marjan op weg naar huis wat heb je de laatste weken nog veel gezien ook mooie foto,s en wel veel regen ik hoop dat je een goeie terug reis hebt en dan zie ik je wel op je moeder verjaardag groetjes corrie