De westkust, Abel Tasman en Nelson

31 oktober 2016 - Picton, Nieuw-Zeeland

De rit aan de westkust begon met erg mooi weer. Lekker cruisen met muziekje en het zonnetje erbij. Eerst ben ik nog even gestopt bij de Blue Pools een uurtje rijden van Wanaka. En die doet zijn naam wel eer aan hoor. Daarna ben ik via een paar viewpoints bij de Franz Josef Gletsjer aanbeland. En hier begon het slechte weer, mistig en wat regen. De wandeling door de vallei naar de gletsjer was wel mooi, maar van de gletsjer heb ik niet veel gezien.
Daarna ben ik doorgereden naar Hoikitika Gorge, gelukkig was het weer hier iets beter. Ook hier was het water super blauw! Na een overnachting in Greymouth ben ik de volgende ochtend via de pancake rocks in Punakaiki naar Abel Tasman gereden. De hele weg was het stromende regen, maar toen ik in Takaka, een dorpje in Golden Bay, aankwam begon gelukkig de zon te schijnen. Dus nog even een korte wandelling gemaakt door de bossen daar.
De volgende dag wilde ik een stuk van de coast to coast walk lopen. Dit eindigde uiteindelijk in een hike van een kleine 25 km over strand en door de bergen. Erg mooi, maar aan het eind van de dag wel vermoeiend. Toch had ik nog wel genoeg energie voor een Halloween party in de avond. Alleen hoe ga je dan verkleed? Sam, een jongen uit mijn hostel, had een briljant idee....als cartoon natuurlijk! Laura en ik vonden dat wel een goed idee! Het opmaken was eigenlijk achteraf gezien nog veel leuker als het feest zelf.

Maar hoe kort de nacht ook was, ik besloot toch om de volgende ochtend na nog een bezoekje aan de westkant van Golden Bay, naar Nelson te gaan. Hier kon ik blijven slapen bij een vriend van iemand die ik in Wanaka had leren kennen. Duncan heette hij en bij hem woonden ook nog Nick en Kate.
In Nelson heb ik op het centrum van Nieuw Zeeland gestaan en heb ik wat rondgewandeld. 's Avonds was er een gratis barbecue in de pub waar Kate werkte. De blanke Jamaicaan Dave was de kok en had het vlees 2 dagen laten marineren in echte Jamaicaanse marinade...mmmmm, echt heel lekker! Omdat de pub "jarig" was waren de drankjes ook nog goedkoper. Ja precies goed getimed hier ;)

Toch besloot ik de volgende dag in de middag naar Picton te gaan om daar de ferry te pakken naar Wellington op het noordereiland. Want over 10 dagen zit mijn vakantie er hier alweer op en ik wil toch wel iets meekrijgen van het noordereiland....

1. Corrie leermakers:
    1 november 2016
    Hoi Marjan mooie foto,s wat een helder blauw water en lekker gegeten met een kok in je gezelschap lijkt wel lekker is je voet al wat hersteld kan je weer wat beter lopen nog vele mooie plekken ontdekken en nog fijne weken groetjes Corrie
  2. Marleen:
    2 november 2016
    he marjan, supergaaf allemaal! heel veel plezier op t noordereiland