De Visayas

24 oktober 2017 - Sibulan, Filipijnen

In Donsol was een erg kleine kans om de walvishaaien te zien zeiden ze en het weer was er ook niet al te goed dus besloot ik de boot te pakken naar Ticao eiland. Hier ben ik maar 1 nachtje geweest, maar ik wilde even de enige waterval zien waarvan ik ooit had gehoord dat die rechtstreeks in zee uitkwam in plaats van in een fjord of rivier. De volgende dag heb ik dan ook de boot gepakt naar Masbate waar ik eigenlijk van plan was het vliegtuig te pakken naar Palawan, maar in Palawan regende het op dat moment ook en het vooruitzicht was niet veel beter, dus besloot ik de andere kant op te gaan op zoek naar de zon en heb ik de boot naar Cebu gepakt.
Hier kwam ik de Finse Elina en de Colombiaan Cesar tegen. Zij waren op weg naar Negros naar de stad Bacolod voor het Masskara festival. Dit is een jaarlijks festival waar op straat dan veel muziek, dans en parades zijn en zoals de naam eigenlijk al zegt, alles is gemaskerd. Ik wilde eigenlijk naar Malapascua eiland, maar daar was het weer ook nog niet super, dus besloot ik met hun mee te gaan. Na nog even een karaokebar in te zijn gedoken hebben we de volgende dag van Cebu nog een boot naar Negros gepakt om in Bacolod te eindigen.
Het festival was echt leuk om te zien. We zijn er maar een kleine 2 dagen geweest, maar mooie optredens van dansende mensen, parades en 's avonds live optredens uiteenlopend van soort van soul tot rockbands. Ook zijn Elina en ik nog geïnterviewd  door de nationale radio over wat we op het Masskara festival deden en wat we ervan vonden, werd in 24 steden in de Filipijnen uitgezonden.... We worden nog beroemd zo, want iedereen wil ook een selfie met ons....Als we van iedereen die een foto met ons wil maken 5 pesos vragen, dan kan ik van dat geld naar Borneo vliegen ;)
Hierna hebben we de bus gepakt naar het zuiden van Negros, naar Apo eiland om precies te zijn. Hier hebben we de zon gevonden. Al hadden we wel geluk, want schijnbaar was dit weer de eerste dag dat de boten weer naar het eiland vaarden in verband met slecht weer eerder die week. Het eiland staat bekend om de vele schildpadden die hier zwemmen. We hebben dan ook veel gesnorkeld en op elke snorkelduik kwamen we wel schildpadden tegen. Echt heel mooi om te zien dat ze totaal geen schrik hebben van mensen. Twee keer kwam een schildpad zelfs echt recht op ons af. Een keer kon ik nog aan de kant gaan, maar de andere keer probeerde de schildpad zelfs tussen Elina en mij door te zwemmen, maar dat paste niet helemaal. Daar schrok ik net zo van als de schildpad denk ik, alleen ik was er nog een beetje beduusd van daarna dat de schildpad dat zomaar deed, maar de schildpad zelf die interesseerde het verder weinig volgens mij, want die zat alweer te eten ergens achter ons. (Een video van de schildpadden zal ik erop zetten als het internet goed genoeg is hiervoor)
Na deze fantastische ervaring ga ik weer op weg naar Cebu, of eigenlijk naar Malapascua eiland, om daar hopelijk toch nog een paar dagen op een mooi wit strand te kunnen genieten van de zon.....

1. Pap en mam:
    Hoi Marjan
    Van hot naar her gereisd om van alles te zien. Dat is weer goed gelukt.
    De mooie foto's laten het verhaal spreken.
    Nog fijne laatste dagen in de Filipijnen en dan op naar Borneo.
    Dan zit de helft er alweer op.
    Groeten Pap en Mam
  2. Lucienn, Dion en Willem:
    24 oktober 2017
    Wat prachtige foto's zeg. Het festival ziet er gezellig uit, lijkt me leuk om dat mee gemaakt te hebben. Op naar de witte stranden, geniet ervan!
  3. Ivonne Beekmans:
    24 oktober 2017
    whahaha... overreden door een schildpad... das echt weer iets voor jou.. dat maak je hier niet mee.
    En dan ook nog even geinterviewd worden.. oh oh oh het gaat weer lekker. Mooie foto's hoor! Veel plezier nog met de laatste dagen op de Filipijnen en goede reis naar Borneo en gezellig weerzien met Stephan!
    P.s. @Stephan.. bereid je maar vast voor op een reis met Marjan, zet maar vast een helm op en niet alle activiteiten zijn verplicht. Er zitten vast ook keuze-opdrachten bij...
  4. Stephan:
    25 oktober 2017