Mount Kinabalu en Sepilok

5 november 2017 - Sepilok, Maleisië

Het beklimmen van de berg Kinabalu was wel ff zwaar soms... 6 km bergop en 4 uur later waren we bij het basiskamp. Daar hadden we een kort nachtje in een stapelbed en om 2:30 uur 's nachts gingen we nog 3 km verder bergop naar de top om daar 2,5 uur later aan te komen en bij de vrieskou te wachten op de zonsopgang. Maar het was het allemaal waard! We hadden echt geluk met het weer. Het uitzicht was super en de kou was meteen voorbij toen de zon op kwam. Eerder deze week waren zelfs beklimmingen gecancelled vanwege het weer.
Na uitgebreid te hebben genoten van het uitzicht begon de klim naar beneden. Na 1,5 uur waren we weer terug in het basiskamp en na een ontbijtje hebben we onze spullen gepakt en zijn we in 2,5 uur weer naar beneden gelopen. We hebben er allebei wel wat spierpijn in onze beentjes aan overgehouden...

Na dit avontuur hebben we de bus gepakt naar Sepilok. Hier hebben we lekker rondgewandeld in een park dat zonberen redt, opvangt en traint om in het wild te kunnen leven. Zonberen zijn kleine beren die als ze jong zijn vaak als huisdier worden gehouden hier.
Daarna zijn we naar het oerang oetang rehabilitation center geweest. Hier komen oerang oetangs terecht die door ontbossing nergens meer heen kunnen of jonge oerang oetangs die van de dierenhandel zijn gered. Hier leven op het moment zo'n 200 oerang oetangs in een gebied van 11.000ha. Toch leuk om ze zo te zien, maar we hopen ze ook nog in het "echte wild" tegen te komen als we een paar dagen de rivier Kinabalu opgaan.
Ook hebben we hier in Sepilok een nieuw talent van Stephan ontdekt.... Hij blijkt een echte vogelspotter te zijn! In een park met meer dan 300 soorten vogels spot hij binnen een half uur een van de zeldzaamste die er rondvliegt schijnbaar... de Broodbil. En ook in de rest van de uurtjes rondzwerven daar spotte hij regelmatig wat kleine vogeltjes.
Omdat we nog best wat last hadden van onze spierpijn besloten we ook nog even de bus te pakken naar Sandakan om ons daar even lekker te laten verwennen met een echte Borneoose beenmassage. Dat was wel ff lekker!

Morgen gaan we voor 3 dagen de rivier Kinabalu op. We hopen er veel wildlife te spotten, maar of dat gaat lukken lezen jullie de volgende keer.

1. Bjorn en Ilona:
    5 november 2017
    Ziet er weer heel erg mooi uit!!
  2. Ivonne Beekmans:
    6 november 2017
    Julie fotos kunnen zo in de folder van het wnf!
  3. Katinka Boullart:
    7 november 2017
    Weer gave belevenis. Geniet er nog van.
    Groetjes Katinka
  4. Martijn:
    13 november 2017
    Vette fo'shizzle die klim!