De jungle en de tropische eilanden

17 november 2017 - Berau, Indonesië

Het is alweer even geleden dat we iets van ons hebben laten horen, maar we zijn ondertussen in de jungle geweest en op een tropisch eiland waar we slecht internet hadden. Dus weer genoeg te vertellen.

Om in de jungle te komen moesten we eerst nog een uurtje varen, waar we in een jungle lodge sliepen vlakbij een wildpark. Hier hebben we op de weg ernaar toe al 2 oerang oetangs gezien. Een mama met haar kleintje. In de 3 dagen en 2 nachten dat we in de jungle hebben gezeten, hebben we nog 3 bootsafari’s en 2 wandelingen gemaakt. We hebben in die safari’s en wandelingen heel veel vogels gezien waaronder ijsvogels, adelaars, neushoornvogels, uilen en andere rare snuiters, maar de meest bijzondere was toch wel de vliegende vos. We hadden er nog nooit van gehoord, maar dat zijn uit de kluiten gewassen vleermuizen. Tijdens de schemering kwamen er wel 100 over gevlogen als het er niet meer waren.
Maar we hebben ook nog wel wat anders gezien dan vogels. Zoals krokodillen, vooral veel baby krokodillen. En heel veel makaken, oftewel jungle maffia zoals ze ze hier noemen, want ze jatten schijnbaar alles en zijn voor niemand bang. Een ander soort aap die we hebben gezien zijn de neusapen. Je ziet aan de foto’s wel waarom ze zo heten. Verder hebben we nog grote hagedissen gezien en een schijnbaar heel bijzonder insect, een lantaarninsect.
Op de laatste ochtend besloten we nog een extra ochtendbootsafari te doen en daar hebben we zeker geen spijt van gekregen, want hier zagen we nog een mannetjes oerang oetang. Toch wel wat anders zo in het echte wild dan in Sepilok tijdens voedertijd. En na een potje jungle volleybal was het tijd om weer in de boot te stappen naar de bewoonde wereld.

Vanuit de jungle zijn we naar een tropisch eiland gegaan. Maar om daar te komen hebben we wel wat moeite moeten doen. Die eilanden lagen namelijk in Indonesisch Borneo en wij zaten in Maleisisch Borneo. Dus dat betekende eerst bussen en daarna met de boot naar de Indonesische kant. En daar heel veel geld pinnen, want op de eilanden konden we niet aan geld komen. We wilden graag gaan duiken daar, of eigenlijk zelfs een brevet halen, dus we hadden wel wat nodig. Zoveel zelfs dat de pinautomaat op een gegeven moment leeg was.

Maar uiteindelijk kwamen we dan aan op Derawan eiland. We hadden al wat op en neer gemaild met de duiklodge daar en we moesten eerst onze theorie nog halen. Helaas was er geen WiFi hier dus moesten we het met boeken doen. Ook prima, maar na 2 middagen hard studeren bleek er een miscommunicatie te zijn geweest en de open water cursus die we moesten hebben kon niet doorgaan omdat zij dachten dat we de advanced open water kwamen halen en voor de open water niet de juiste spullen hadden. Advanced open water is een stapje verder dan open water cursus. We vonden het al raar dat er totaal geen basis in de leerstof stond. Dus besloten we gewoon te gaan genieten hier en te gaan snorkelen en 2 discovery duiken te doen.
We konden wel met andere duikers mee op de boot naar Kakaban, een paar eilanden verder. Tijdens hun duiken konden wij daar snorkelen. Op weg naar het eiland zagen we ineens de rug van een Indische griend, een kruising eigenlijk van een orka en een dolfijn. Ook kwamen er nog dolfijnen met onze boot mee zwemmen. Bij het snorkelen zagen we al vrij snel 2 schildpadden en heel veel vissen. Ook hadden ze er een meer op het eiland vol met kwallen die niet steken. Dit komt omdat ze daar geen natuurlijke vijanden hebben, dus hebben ze die eigenschap verloren. Heel raar om tussen duizenden kwallen te zwemmen. Maar een erg leuke ervaring!

Met het duiken zagen ook nog 3 schildpadden. Deze waren wel een stukje groter dan die we met snorkelen hadden gezien. Ook zagen we natuurlijk veel vissen, waaronder Nemo en een krokodilvis en een rare zeeslak die zwart met felgroen en oranje was.
De dag erop besloten we naar Maratua te gaan, een ander eiland in het Derawan archipel. We hadden een local bereid gevonden om ons via het eiland Sangalaki naar Maratua te brengen. Het eiland Sangalaki staat bekend om de vele mantaroggen die daar zwemmen. Maar voordat we daar aankwamen waren we nog langs een vissersplatform gevaren om te kijken of er toevallig walvishaaien waren. Die kwamen daar soms omdat de vissers daar ‘s ochtends vissen in zee gooiden. En ja hoor, we hadden geluk.... 2 wilde walvishaaien.... en geen toeristische attractie, nee gewoon midden in de zee. Dus wij meteen de zee in gesprongen. Ja helemaal geweldig!
Toen zijn we op weg gegaan naar Sangalaki. Het weer zat niet echt mee, veel regen, maar dat was niet erg, dat merk je toch niet onder water. Maar de wind en dus de golven waren wel hoog. Na even schuilen op Sangalaki, of eigenlijk wachten tot de golven niet meer zo wild waren zodat het veilig was om in te zwemmen, zijn we daar de zee in gesprongen om te kijken of we mantaroggen zagen. En we hadden superveel geluk, ik denk dat we er wel bijna 10 hebben gezien in totaal! Sommigen wat verder weg, maar sommigen kwamen ook recht op ons af gezwommen. Wat een mooie beesten zijn het eigenlijk. In de video kunnen jullie het een beetje meebeleven.

Toen was ons snorkel- en duikavontuur wel afgelopen en besloten we in Maratua een lekker luxe resort op te zoeken om daar een paar daagjes te gaan relaxen. Nou dat is wel gelukt. We hebben geslapen in een watervilla en superlekker en vooral ook veel gegeten. Om nog een beetje actief te zijn hebben we ook nog een brommertje gehuurd en het eiland een beetje rond gecrosst. Daar hadden we niet heel lang voor nodig, maar we zijn wel vaak vereeuwigd daar op het eiland. Overal waar we stopten wilden de locale selfies met ons.

Na deze heerlijke daagjes aan de Indonesische kant van Borneo gaan we nog even kijken in Sarawak, de andere Maleisische kant van Borneo. Hoe we daar gaan komen en wat we daar allemaal gaan zien, dat lezen jullie de volgende keer.

1. Rob:
    17 november 2017
    Haha Dagobert Duck is er niks bij! Mooie avonturen weer allemaal, veel plezier nog en geniet ervan! Groetjes uit Haps
  2. Pap en mam:
    17 november 2017
    Jullie hebben bijna een heel dierenjungle op de foto staan.
    Het lijkt wel of ze voor jullie camera poseren.
    Weer vele leuke dingen beleeft.
    Nog 1 weekje genieten daar.
    Groetjes pap en mam