The Catlins en Milford Sound

21 oktober 2016 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Vanuit Dunedin ben ik via de Catlins naar het zuiden van Nieuw Zeeland gereden. De Catlins is eigenlijk 1 groot natuurgebied gelegen aan de zee. Ik ben langs Nugget Point gereden waar ik met wat oudere mensen in gesprek ben geraakt. Ze hadden een hele achterbak vol met fruit uit eigen tuin waar ik wat van meekreeg. Verder ben ik nog langs wat baaitjes en door hele mooie natuur gereden. Je hebt er mooie watervallen, vele bergen en boerderijen  Maar hostels zijn er erg schaars, dus wilde ik eigenlijk in 1 dag er doorheen rijden. Natuurlijk liep niet allest volgens planning en was ik pas halverwege toen het tijd was om een hostel te zoeken. In het enige stadje dat er ligt midden in de Catlins, waren de 2 hostels van het stadje die avond gesloten....Dus was de keus of een duur motel van zo'n ruim 100 euro per nacht of nog even verder rijden en zien of ik toevallig nog iets tegen kwam. Ik besloot het tweede maar te doen. Ik dacht dan rij ik gewoon richting de Purakaunui waterval, want die wil ik toch zien en verder zie ik wel. Ineens zag ik een boerderij die ook kamers verhuurde, dus daar klop ik even aan dacht ik. Het was van het superaardige stel Helen-May en Alan, maar daar waren de kamers ook boven de 100 euro per nacht. Maar toen ik zei dat ik toch wel wat goedkopers zocht zei ze dat ik wel in het tuinhuisje mocht slapen voor ongeveer 35 euro. Had een eigen keukentje, slaapbankje en tv, dus ik vond het prima. Bleek in hun achtertuin ook nog een pad te zijn naar de Purakaunui waterval, dus helemaal top. Ook kreeg ik nog een gedetailleerde kaart van de Catlins en allemaal tips met waar ik heen moest. Bleek ook nog dat de mensen die ik eerder vandaag bij Nugget Point had gesproken hun vrienden waren die vanuit het noordereiland hun kwamen opzoeken. Echt heel toevallig!
De volgende ochtend heeft Alan mij nog even de boerderij laten zien. Stap maar in de auto zei hij, want hij had 470 hectare land, alles van de boerderij tot de zee en dan nog een beetje links en rechts. Hij heeft me niet alles laten zien hoor, alleen de schapen, koeien en herten die het dichtstbij stonden. Daarna ben ik via de McLean waterval em de Cathedral Caves doorgereden naar Curio Bay, mijn laatste stop in de Catlins, en daar kwam ineens een geeloog pinguïn uit het maïs gelopen... Heb ik hem toch nog gezien!

De volgende dag ben ik via een scenic route naar Milford Sound gereden. Hier heb ik in zo'n 4 uur 18 km gekayakt over de fjord. We mochten onder een wateval door kayakken en onder een andere waterval proberen een kopje water te vullen. Valt niet mee om je kayak dan goed te sturen en te houden. 's Avonds kwam ik in de keuken van het hostel Lynn tegen, een meisje uit Haps. Zij reist met Jill, een meisje uit Wijchen, door Nieuw Zeeland. Erg leuk dat we elkaar kruisen! Dus dat werd een gezellige avond met een lekker glaasje wijn.
De volgende dag heb ik op weg naar Queenstown nog een paar hikes gedaan, waaronder de hike naar Lake Marian. De trail was niet echt zoals de andere die ik had gelopen. Deze was een beetje meer zelf zoeken en wat klimmen, dus erg leuk. En je werd beloond met een erg mooi gletsjermeer verstopt tussen de bergen met 2 watervallen erom heen. Helaas was ik net op weg terug naar beneden toen mijn voet van een steen afgleed en mijn enkel omklapte...dik en blauw... Gelukkig kwamen er vlak na mij de 2 jongens Toby en Christian naar beneden. Met behulp van hun en een stok heb ik de 1,5 uur durende hike terug naar beneden toch kunnen doen.Eenmaal beneden heb ik mijn voet even in een verbandje gezet en aan de 4 uur durende rit naar Queenstown begonnen waar ik Lynn en Jill weer zou zien.

PS de foto's komen later als ik betere wifi heb

1. Corrie leermakers:
    24 oktober 2016
    Hoi Marjan weer fijn om je reisverslag te lezen zijn daar de wegen goed te reiden of is het daar hult en bult het was ook toeval dat je zo die meisjes uit Haps tegen kwam nog een vraag zijn daar die motels zo duur 100 Euro per nacht zit daar dan ook een ontbijt bij anders is het een dure slaap Marjan nog mooie weken en ik wacht weer op je volgende verslag groetjes corrie
  2. Stephan:
    24 oktober 2016
    Hey lieverd,

Is weer een mooi verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat de hik bij Lake Marian niet geweldig was, klinkt als een mooie hike ;).

XXX
    Stephan
  3. Rob Meulepas:
    25 oktober 2016
    Hey Marjan, leuk om je verhalen te lezen! Da volk uut Hops komde ook overal tegen, maar wel erg toevallig. Balen van je enkel, hopelijk valt het mee en kun je zonder mannelijke of houten hulpmiddelen mooie hikes blijven maken!
    Maaruh... een pinquïn in de maïs?? Misschien had je dat laatste drankje niet meer moeten nemen;-).
    Groetjes en heel veel plezier nog!
    Rob
  4. Pap en mam:
    25 oktober 2016
    Hey Marjan
    Dat is wel even balen om een zere enkel op te lopen. Hopelijk heb je er mee auto rijden geen last van, en met wandelen ook niet te veel.
    Jij komt vaker toevallig iemand tegen waar je op een of andere manier een connectie mee hebt.
    Het is daar wel heel mooi. Je hebt al zoveel prachtige uitzichten gezien.
    Geniet nog een paar weekjes daar
    Groetjes Pap en Maam
  5. Huub:
    27 oktober 2016
    Hey Marjan, leuk om je reisverhalen te lezen! Klinkt goed lekker veel doen en genieten van de omgeving. Veel plezier nog en voorzichtig met het hiken. Huub