Buenaventura en San Cipriano

11 oktober 2014 - Buenaventura, Colombia

Vanuit Cali zou het maar 3 uurtjes bussen zijn naar Buenaventura, maar dat werden er iets meer dan 4. Je gelooft het niet, maar we stonden midden in de bergen in de file! Onze chauffeur dacht, na een tijdje wachten en nog geen meter vooruit te zijn gereden, slim te zijn...Gewoon de file voorbij rijden over de linker rijbaan, alleen had hij niet op een grote Amerikaanse truck als tegenligger gerekend...maar gelukkig kon ons busje net op tijd de berm in. Maar toen kwam er politie aan en kreeg onze chauffeur een boete voor het inhalen van de file. Handje contantje aan de man zelf natuurlijk. Na een uurtje stil staan konden we dan eindelijk verder, de oorzaak? Ze waren een nieuwe brug aan het bouwen.
Uiteindelijk kwamen we om 12 uur 's middags aan in Buenaventura. Op het station zeiden ze dat de vrachtboot naar Bahia Solano vanmiddag nog vertrok, dat is mooi dachten we, maar eenmaal in de haven bleek dat de vrachtboten die morgen vanaf 10 uur in staking waren gegaan vanwege de hoge benzineprijzen... Balen! En de eerste boot ging op zijn vroegst dinsdag (Het is nu vrijdag). Dus besloten Yolanda en ik naar San Cipriano te gaan. Een dorpje in de jungle een klein uurtje bussen van Buenaventura af.

Er is maar 1 manier om hier te komen en dat is niet met een bus of taxi, maar over een treinrails met als vervoersmiddel een houten vlot met rails wieltjes eronder dat word aangedreven door het achterwiel van een brommer. Snap je het nog? Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, dus doe ik er maar een fotootje van zo'n trolley bij.
San Cipriano ligt in een ecologisch park en alleen de familie van de gezinnen die er wonen mogen daar een huis kopen. Ook krijgen alle mensen die er worden geboren een naam die ook in de bijbel voorkomt. Op zich zijn er dat best veel, maar toch apart.
In San Cipriano zelf is niet veel te doen, behalve een potje poolen tegen de locals onder het genot van salsamuziek, maar de omgeving is echt supermooi! Het ligt aan een rivier waar allemaal natuurlijke kiezelstrandjes aan liggen en het water is kraakhelder en helemaal niet koud. Ook ben ik nog even de jungle ingeweest om naar een waterval te hiken. De wandeling ernaar toe was misschien nog wel mooier dan de waterval zelf.
Maar het wordt hier winter, dus dat betekent veel regen zoals vandaag en iets minder warm, gelukkig nog steeds bijna 25 graden als het regent en veel te warm als de zon schijnt, dus vonden Yolanda en ik het weer tijd om verder te gaan, maar vanaf hier scheiden onze wegen. Ik ga naar Armenia en Yolanda gaat in Medellin een vriend opzoeken.

Hoe mijn reis verloopt zonder mijn Spaanse prive gids lezen jullie de volgende keer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bart:
    13 oktober 2014
    Gaaf hoor Marjan!! Errug jaloers. Stoer dat je weer alleen die kant op gaat, respect! Goed om te horen dat je het zo goed maar je zin hebt.

Geniet ervan!!

Vinken
  2. Yvon:
    14 oktober 2014
    Hey!
    Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien . Klinkt weer goed allemaal, maar had niet anders verwacht . Geniet lekker!! ☀️
    Liefs Yvon en de rest
  3. Ivonne Beekmans:
    17 oktober 2014
    Hé Marjan,
    je avontuur is alweer begonnen. Pas je wel een beetje op? Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier daar en de groetjes aan de locals!
    Groetjes Ivonne
  4. Corrie leermakers:
    19 oktober 2014
    Hoi marian mooie foto's Gr corrie