De laatste week in Borneo alweer

24 november 2017 - Kuching, Maleisië

Uiteindelijk heeft het ons 3 dagen gekost om van Kalimantan, Indonesisch Borneo, naar Sarawak, Maleisisch Borneo te reizen. We zouden vanaf Maratua met de boot naar het vaste land gaan. Deze was ook gereserveerd, maar uiteindelijk kwam de boot langs onze lodge gevaren met het bericht dat ie vol zat en vaarde verder. Wij moesten toen een priveboot regelen aangezien die boot de enige van de week was die naar het vaste land ging. De priveboot bracht ons wel naar het vaste land, maar naar het eerste dorpje dat we tegen kwamen. Dus toen moesten we ook nog een taxi huren om in de bewoonde wereld te komen. Aangekomen in Berau was het al laat dus bleven we daar maar slapen.
De volgende dag heel vroeg zijn we weer met een taxi naar Tanjung Selor gegaan, want de bussen gingen pas als ze minimaal 7 man hadden. Hier konden we de boot pakken naar Tarakan, vanwaar we naar Tawau konden dat in Maleisisch Borneo lag. Helaas ging de boot naar Maleisie 's middags niet meer. Er mocht nog maar 1 vaart per dag zijn van Tarakan naar Tawau vanwege de vele illegalen. Dus dan maar naar Nunucan, een klein eilandje dat nog maar een uurtje varen van Tawau en dus Maleisisch Borneo af lag. Hier hebben we weer moeten wachten tot de volgende dag.
Eenmaal in Tawau hebben we de bus gepakt naar Lahad Datu om daar op het vliegtuig te stappen naar Kota Kinabalu om vanuit daar weer door te vliegen naar Miri, de tweede grootste stad van Sarawak. Maar in Kota Kinabalu kregen we te horen, 5 minuten voordat de vlucht zou gaan, dat deze gecanceld was en dat ze niet wisten wanneer de extra vlucht kon worden ingepland. Gelukkig bleek het om de bestemming te gaan waar wij een korte tussenlanding zouden hebben en hebben ze ons op een andere vlucht een paar uur later naar Miri gezet.
Uiteindelijk waren we dan in Sarawak! De volgende ochtend zijn we meteen doorgevlogen naar Gunung Mulu, een Nationaal Park dat bekend staat om zijn vele grotten en waar je alleen per vliegtuig kunt komen. Hier hebben we wat rondgewandeld en grotten bezocht. We hebben onder andere de Lang cave bezocht met zijn vele stalagmieten en stalagtieten en de Deer cave die de grootste ingang heeft van alle openbare grotten ter wereld, wel 150m hoog en 120m breed. Hier kwamen met de schemering miljoenen vleermuizen uitgevlogen.
Ook zijn we nog de Wind cave en de Clearwater cave ingegaan. De naam zegt het al, in de laatste stroomt een kraakheldere rivier. Deze gangen zijn in totaal 226 km lang en daarmee de tweede langste ter wereld.
Na weer even genoeg natuur te hebben gezien zijn we weer terug gevlogen naar Miri. Dit is een vrij moderne stad vanwege dat deze in de Tweede Wereld oorlog compleet verwoest was. Hier hebben ze dan ook veel winkels, restaurants en barretjes waar we ons even goed hebben vermaakt.
Daarna zijn we weer doorgevlogen naar Kuching, onze laatste stop van deze reis. Naast een dagje lekker te hebben rondgezworven door deze stad, zijn we ook nog even naar Bako Nationaal Park gegaan. Hier hebben we wat trails gelopen in de hoop nog wat wildlife te spotten. Dat is een beetje gelukt... We zijn een paar agressieve makaken tegen heet lijf gelopen. Eentje waarvan het leek dat ie mij wou bespringen en een andere met een jonkie die het er niet mee eens was dat ik een leeg zakje van pinda's die op de grond lag opruimde. Maar gelukkig hebben we ook nog vriendelijke apen gezien zoals een paar Mutslangoer apen en neusapen en een baardzwijn.
Op onze een na laatste dag besloten we een brommertje te huren en naar de Santubong Peninsula te rijden. Hier ligt de Sarawak Cultural Village en daar kun je zien van de 7 stammen die vroeger in Sarawak hebben geleefd, in wat voor huizen ze leefden en hoe ze leefden en wat kenmerkend was voor die stam. Dit is allemaal nagebouwd. Ook was er een show met de dansen die ze per stam hadden en in die show deden ze ook voor hoe je pijltjes kon schieten met een blowpipe. Natuurlijk moest er ook iemand uit het publiek het proberen en je voelt hem al een beetje aankomen.... Ja Stephan werd eruit gepikt en moest op het podium komen. Hoe hem dat is vergaan kunnen jullie in het filmpje zien. Na de Cultural Village besloten we nog lekker even wat te eten en te drinken in een strandtentje vlakbij. Daarna op ons gemakje weer terug naar Kuching gekacheld om daar 's avonds ook nog even een kroegje in te duiken.
Vandaag is onze laatste dag in Borneo. Vanavond om 20:00u lokale tijd vertrekt onze vlucht via Kuala Lumpur en Dubai naar Amsterdam. Dan zit het er alweer op.
Het was weer een erg mooie ervaring!

1. Ivonne Beekmans:
    24 november 2017
    Jeetje een record aan plaatsen hebben jullie gewonnen! Veel plezier op de laatste dag en alvast een goeie reis terug!
  2. Marleen:
    25 november 2017
    Weer heel veel ontdekt en beleefd! Een grote ervaring rijker straks weer terug in ons koude kikkerlandje.
  3. Tante Sjaan:
    25 november 2017
    Weer een mooie vakantie waar je weer veel hebt gezien en meegemaakt. Veel spannende en leuke verhalen. Een hele goede reis naar huis.
    Groetjes van ons
  4. Ome Cor en Tante Bep:
    11 december 2017
    Hallo Marian,

We zijn pas terug van een cruise en heb je reis nog niet gevolgd op de pc.
    Meestal volg ik alle plaatsen wel.
    We hebben je verhaal alvast gelezen. Heel avontuurlijk en spannend.
    Goed om weer gezond thuis te zijn. Het is voor iedereen in je omgeving ook een zorg dat alles goed gaat.